Zdravá výživa
Nákupní košík

V košíku máte 0 ks zboží, celkem za 0 Kč

Zobrazit nákupní košík
Eshop

Zdravá výživa

Na nový eshop pokračujte na 
Salvare.cz 
 





Ohledně zdravé výživy toho bylo řečeno i npsáno již velmi mnoho. Je mnoho názorů na to, jak se správně stravovat, jak držet různé diety apod. Dnes máme kolem sebe tolik informací, že je opravdu problém se v nich vyznat. Kdybych měl o zdravé výživě napsat vše, co je potřeba k tomu, abychom ji správně pochopili, tak by to vyšlo určitě na jednu tlustou knihu. Dovolím si zde ale uvést některé základní rady a tipy jak na to. Aby se i začátečník dokázal trochu zorientovat v tom, jak by mohl vypadat takový zdravý jídelníček. Není potřeba ho změnit ze dne na den, naopak je vhodnější stravovací zvyky měnit postupně, aby si tělo zvyklo a nebyl to pro něj takový šok.

 

Zdravá výživa – průvodce prvním dnem k pochopení.

 

Když se člověk ráno vzbudí, měl by mít prázdný žaludek a zažívání připravené na začátek nového Božího dne. Jako první je po ránu vhodné vypít půl litru čisté vody, bylinného čaje, chlorophylu nebo švestkového odvaru, pokud trpíme zácpou. Doplníme tak tělu tekutiny a nastartujeme metabolismus v novém dnu.  Vodou můžeme zapít tabletu s lactobacili nebo lžičku pasty ze švestiček umeboshi. Tím dáme střevům základ mikroflory pro nový den. Steva jsou díky tomu čilá, svěží a připravená, aby jimi byla přijata první zdravá strava.

 

Snídaně:

K snídani je ideální ovoce, které můžeme pojídat po celé dopoledne. Pokud nás čeká náročnější den, je na jeho začátek svělá jáhlová kaše. Dodá tělu energii, harmonii a nezatíží zažívání jako jiné varianty. Jáhlovou kaši připravíme z jahel, ovoce (osobně v ní mám nejradši jablka a hrušky), hrozinek. Můžeme do ní přidat semínka, oříšky a trochu medu. Med ale není potravinou, ale spíše lékem, proto ho přidáváme až za chladna a jen v malém množství. K snídani je vhodné dodat multivitamín a multiminerál, případně další doplňky, které užíváme. Měli by se užívat s jídlem.

 

Přesnídávka:

Jako přesnídávka je nejlepší ovoce, případně jeho různé variace. Úspěch u nás slaví ovocný sojový pudink. Rozmixujeme ovoce na jemno, přidáme stejný podíl vody, pudinkový prášek a vaříme. Sušené sójové mléko přidáme až v poslední minutě před odstavením z plotny – pudink lépe ztuhne než kdybyste ho přidali na začátku.


Oběd:

10-30 minut před obědem je vhodné vypít 250 – 500 ml vody, bylinného čaje nebo chlorophylu. Tělo přijme tekutiny a bude schopno vyprodukovat více trávicích šťáv. Navíc se zamezí nutkání pít při a po jídle, čímž se omezí následné ředění žludečních šťáv. Po jídle bychom měli pít nejlépe až po 2-3 hodinách.

Pokud k tomu máme prostor, tak je dobré obě rozdělit na dvěčásti – 1. polévka cca 12 – 14h, 2. hlavní jídlo cca 15-17h. Samozřejmě záleží na našem dením rytmu.

Polévka základem můžeme použít bio zeleninový bujón, přidáme pokrájenou zeleninu dle libosti. Dobrá je kombinace trochy obilnin (roupy, rýže, špalda, jáhly), skvělé polévky jsou s pšeničnými klíčky, a luštěnin (červen čočka, fazolky klasické nebo adzuki, hrášek nebo cizrna atd.). Součástí by měli být mořské řasy. Kdo na ně není zvyklý by měl dát přednost druhům arame a hiziky vypadají jako zelené nudličky). Na talíři možno dochutit sojovou omáčkou (pravou!!!) shoyu nebo tamari.
Hlavní jídlo je dle uvážení. Každá potravina má své pro a proti a proto by mělo být hlavníjídlo každý den jiné. Pokud nejsme znalí toho, jak živiny z masa nahradit, tak ho konzumujeme, ale v menším množství, než je dnes běžně zvykem. Pokud víme jak živiny z masa nahradit, je pro nás lepší ho nejíst. Velmi vhodná je konzumace ryb. V prodejnách racionální stravy je většinou zajímavý výběr různých náhražek za maso, ty můžeme klidně využít. Jako přílohu jsou nejvodnější obilniny jako je rýže, jáhly, špalda, žito, ječmen aj. )ne pšenici). Mé oblíbené je zeleninové rizoto na cibulce s tofu nebo sojovým masem (sojové maso se musí nejdříve uvařut v bujónu- klidně i zeleninovém) Ale fantazii se meze nekladou, každá potravina je jedem i lékem, jen na množství záleží. Pokud nám na našem zdraví opravdu záleží, tak užijeme multivitamin a multiminerál, trávicí enzymy (pokud nemáme zažívací potíže, tak stačí lžička pasty z umeboshi), atd.

 

Svačina:

Ke svačině je ideální konzumovat zeleninové saláty. Ve svých jídelníčcích často doporučuji připravit si tuňákový salát. Zakápneme konopným nebo olivovým olejem.

 

Večeře 1:

V mém případě je to většinou polévka od oběda, ale jinak bych se nebál celozrného pečiva. To je možné např. klasika s máslem a šunkou, tofu, tempeh, konopný nebo olivový olej. Záměrně neuvádím sýry, nejsou pro výživu vhodné. Případně například občas na chuť kozí, ovčí sýr. Máslo rozhodně klasické, žádné umělé náhražky, ať si v reklamách slibují co chtějí, ale máslo je máslo. Skvělá je kombinace hleba s máslem nebo pokapaný konopným olejem s restovanou nebo dušenou zeleninou. Samozřejmostí je večerní dávka vitamínů a minerálů, případně enzymy, umeboshi, atd.

 

Večeře 2:

Něco lehkého, lehčí druh zeleniny, jablko, apod.

Před spaním  zapít nejlébe bylinkovým čajem nebo chlorophylem tabletku lactobacilů nebo lžičku umeboshi pasty.

Zdravá strava
Nový eshop

Na nový eshop pokračujte na Salvare.cz  

» detaily
žaluzie
SEO optimalizace